تاریخچه شرکت زیمنس آلمان

درخواست مشاوره

زیمنس بزرگ‌ترین شرکت تولیدی صنعتی در اروپا است که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ آلمان واقع شده است. این شرکت دارای چند بخش مختلف است و چندین شعبه در خارج از آالمان دارد. هر کدام از بخش‌ها به عنوان بخش‌های مهم و سود آور در شرکت شناخته می‌شوند. در ادامه با تاریخچه این شرکت از زمان تأسیس تاکنون پرداخته و دستاوردها و فعالیت‌های مهم آن را بررسی می‌کنیم.

معرفی شرکت زیمنس

زیمنس به عنوان شرکتی بسیار معتبر در آلمان و تمام دنیا است که نمایی از تاریخ فنی و مهندسی آلمان را به دنیا نشان می‌دهد. این شرکت با بیش از 170 سال سابقه درخشان، شهرت و اعتبار جهانی برای خود کسب کرده است. دفتر مرکزی و مدیریتی این شرکت در مونیخ و برلین کشور آلمان واقع شده است. یکی از دلایل مشهور بودن این شرکت، داشتن شعبه‌های گوناگون در سراسر دنیا است.

شرکت زیمنس در زمینه‌های مختلف صنعت، سلامت، انرژی، صنایع شهری، زیرساخت و … فعالیت دارد. مهم‌ترین دستاورد این شرکت در زمینه تولید لوازم و تجهیزات پزشکی است که در دنیا در رتبه اول قرار دارند. این تجهیزات بهترین نمونه‌های موجود در بازار هستند و 12 درصد از درآمد زیمنس نیز از طریق تولید این تجهیزات به دست می‌آید. در بخش اتوماسیون صنعتی نیز سرآمد بوده و واحد پرفروش و پرسود اولیه آن‌ها محسوب می‌شود.

تاریخچه تأسیس زیمنس آلمان

ورنر فون زیمنس به عنوان موسس کمپانی زیمنس آلمان شناخته می‌شود. انی فرد اولین بار در سال 1847 یک پوینتر تلگراف طراحی و راه اندازی کرد و این طراحی استارت راه اندازی شرکت زیمنس شد. ورنر به کمک دوست خود، جورج هالسکه، کمپانی با نام Siemens & Halske راه اندازی کردند که در آن به طراحی و ساخت تلگراف‌های جددی و نوین پرداخته شد.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در این شرکت بستن پیمان توسعه خط تلگراف فاصله درو در اروپا بود که از برلین تا فرانکفورت کشیده شد. این خط به صورت زیرزمینی و به فاصله 670 کیلومتر بود که تا 1849 ساخت آن به طول انجامید. زمانی که فردریش ویلهم چهارم به عنوان فرمانروای آلمان انتخاب شد، خبر انتصاب او در زمان کم و با سرعت بالا به برلین رسید.

تاریخچه شرکت زیمنس

زیمنس در روسیه

پس از موفقیت آمیز بودن فعالیت‌های زیمنس، اولین قرارداد خارجی آن‌ها با دولت روسیه در سال 1853 امضا شد. بر اساس این قرارداد شرکت زیمنس باید خط تلگرافی از ورشو تا پروس راه اندازی می‌کرد. پس از موفقیت در این پروژه، پروژه‌های دیگری به سمت این شرکت روانه شد. پس از آن زیمنس مرکز تولیدی در شهر سن پترزبورگ راه اندازی کرد تا فعالیت‌های بیشتری در این کشور انجام دهد. مدیریت این شعبه نیز با برادر کوچک ورنر بود که پروژه‌های موفقیت آمیزی در این کشور انجام داد.

یکی از مواردی که باعث رشد و پیشرفت چشمگیر این شرکت در زمان کم شد، تعمیر خط تلگراف روسیه بود. در نهایت در سال 1855 مرکز تأسیس شده در سن پترزبورگ به مجموعه‌ای مستقل تحت مدیریت کارل زیمنس تبدیل شد.

زیمنس در انگلستان

پس از فعالیت‌های موفقیت آمیز در روسیه، مرکز فروشی نیز در انگلستان تأسیس شد. این مرکز نیز تحت مدیریت ویلیام زیمنس قرار داشت و در سال 1858 به مجموعه‌ای مستقل تبدیل شد. این مجموعه سال‌های طولانی در زمینه فروش کابل‌های زیر دریا فعالیت می‌کرد. زیمنس اهمیت زیادی برای کارکنان خود قائل بود و برنامه‌ای برای اشتراک سود با کارمندان داشت. این موضوع در 150 سال گذشته تأثیر زیادی در روحیه کارکنان و رشد و پیشرفت این شرکت داشت.

راه اندازی نیروگاه برق توسط زیمنس

در سال 1890 میلادی قراردادی توسط شرکت زیمنس راه اندازی شد که هدف آن تأسیس اولین نیروگاه برق در آفریقای جنوبی بود. این نیروگاه در براکپان آفریقای جنوبی تأسیس شد و هدف آن تأمین برق موردنیاز برای معادن طلا بود. این معادن از ترانسوال تا ژوهانسبورگ در مسیری 40 کیلومتری قرار داشتند.

وضعیت کنونی زیمنس

پس از بررسی‌های انجام شده در بالا باید ببینیم زیمنس اکنون در چه وضعیتی قرار دارد و در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند. زیمنس در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشته و موفقیت‌های زیادی به دست آورده است. ساخت اولین خط راه آهن تمام الکتریکی، ساخت ابزارهای جنگی، تولید محصولات مرتبط با برق مانند نورافکن‌ها، ناوهای جنگی، تجهیزات پزشکی و … از نمونه فعالیت‌های این شرکت است.

در دهه 60 میلادی این شرکت در زمینه تولید کامپیوتر، قطعات کنداکتور و ماشین‌های شوینده فعالیت خود را آغاز کرد. زیمنس در زمینه تولید گوشی‌های موبایل نیز از پیشگامان محسوب می‌شود. طیف وسیعی از محصولات اتوماسیون صنعتی نیز در این شرکت تولید و در سطح گسترده در بازار عرضه می‌شود. انواع مختلفی از پی ال سی‌ها، نرم افزارهای کنترلی، کنترل کننده‌ها، سیستم‌های سیموشن و … از محصولات معتبر زیمنس هستند.

زیمنس و تحول در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در شرکت زیمنس که باعث تحولی عظیم در صنعت برق دنیا شد، تولید ماشین دینام بود که به عنوان اولین نسل از ژنراتورهای عظیم الجثه شناخته می‌شود. این کار در سال 1866 انجام شد. ورنر اصول و مبانی ساخت دینام را از تحقیقات مایکل فارادی آموزش دیده بود. 

ارزش اقتصادی این ماشین بسیار بالا بود و زیمنس حقوق تجاری آن را به نام خود به ثبت رساند. پس از حدود 10 سال تولید این دینام‌ها آغاز شد. دینام‌ها قابلیت تولید و توزیع برق را در مقیاس بسیار بزرگ داشتند و همین امر سبب شدصنعت برق با پیشرفت زیادی همراه شود. تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی و تأمین روشنایی از کاربردهای این دینام بود.

دپارتمان تحقیقاتی زیمنس

در آغاز قرن بیستم رقابت‌ در زمینه‌های کاری زیمنس به بالاترین حد خود رسیده بود و مسائل و مشکلات مالی برای شرکت ایچاد شده بود. به همین دلیل با شراکت EAG واحدهای آزمایشگاهی مستقل و جداگانه‌ای راه اندازی شد. آزمایشگاه مرکزی نیز برای کنترل مجموعه‌های گفته شده راه اندازی شد که مدیریت آن بر عهده ورنر بولتون بود. بولتون شیمی دانی معروف و شایسته برای این منصب بود.

سخن آخر

زیمنس از معتبرترین شرکت‌های آلمانی است که از زمان تأسیس تاکنون فعالیت‌های بسیار تأثیرگذار و مهمی در زمینه‌های مختلف انجام داده است. این شرکت در حال حاضر در 4 زمینه بسیار مهم سلامت، انرژی، صنعت و زیر ساخت فعالیت داشته و بیش از 370 هزار نیروی کار در شعبه‌ها و مراکز خود در سراسر دنیا دارد. ابرقدرتی در دنیا که توسط جوان کشاورز زاده‌ای علاقه مند به برق تأسیس شد و تأثیر زیادی در دنیا داشت. اکنون نیز در 200 کشور دنیا فعالیت داشته و تا سال 2006 به مرز 100 میلیارد دلار فروش رسیده است.